lauantai 27. joulukuuta 2014

Projekti DeathStar

Uutta projektia talvi-illoille, eli Sage TCX 12,6' 7# vapa-aihio. Jenkeissä puhuvat tästä vavasta deathstarina. Tämä vapa-aihio on jo vanhaa mallia, eikä löydy enää myynnistä. Saksasta Rudi Hegeriltä satuin vielä saamaan aihion.

Kaikki hilkkeet on Reciä ja kahvat tein itse korkkirenkaista. Sagen vavoissa on mielestäni aina olleet kahvat vähän turhan paksut. No nyt voi tehdä sellaiset kuin haluaa(sattuu tuleen.)

Päivitän tämän otsakkeen alle, sitä mukaa kuin projekti etenee.



Kokeilin miten lanka muuttaa sävyään lakanalla. Oliivi prowrap, keskellä quacamole, oliivin ja vihreän sekoitus vuorokierroilla ja  oikealla silver shiner.

Koesidokset lakattuna ja voittaja selvillä, käytän molmpia vihreitä. Sen sijaan silver shiner muutti lakkauksen jälkeen värinsä aivan haalean harmaaksi, eli se meni heti hylkyyn.


Korkkirenkaan keskireijän porasin 14mm puuterällä ja hioin 15mm pyöreällä porakoneeseen kiinnitettävällä hiomapäällä.

Liimaukseen ja prässiin.



Yläkahvan mallailua.


Alakahvan versio1 liimauksessa.


Kahvat muotoonsa hiottuna. Alakahva ei vain miellyttänyt, eli se menee kokonaan uusiksi.


Kakkosversiosta tein vähän pidemmän, paksumman ja isommalla butilla.


Renkaan paikkojen mittomista.


Tämä aiheutti harmaita hiuksia. Ei pitäisi tulla yhtään rengasta tyvisektioon.



Taivutus testiä ennen renkaiden sitomista. Päätin jättää ne sagen ohjeen mukaisille paikoilleen, sillä poikkeudella, että alimman stripperin siirsin kolmos sektiolle.



Vaparenkaan jalkojen kärjet saivat viilaa, jotta lanka nousee nätisti päälle.



Renkaat kohdillaan sitomista vaille.



Tyvistripperi esikiinnitettynä kumirenksuilla. Koko 20 vaikka Sagen ohje käskee laittaa 16 numeron.  Sagella olivat merkinneet selän paikat tollaisilla valkoisilla maalimerkeillä. Aika sekeät selät niillä kohdin tuntuikin, kun sektion pätkiä pyörittelin.



Ei muuta kuin lankaa päälle.



2- sektion keskirenksu sidottuna. Tämänkin valkkasin heti tuplasti (RSG16) isomman mitä Sage suositteli, kiitos Ruodon poikinen!


Ennen lakkausta, jätin päätelangat pitkiksi, jotta pystyy kiristämään tarvittaessa, jos pääsevät löystymään. Katkaisin vasta juuri ennen lakkausta.



Eka pätkä lakattuna ja pyörimässä.



Ensin ohut kerros lakkaa.


Sitten toinen hieman paksumpi kerros.


Keskipätkät kuivumassa. Tuoreempi lakkaus pyörittimessä. Ensimmäistä lakkakerrosta pyöritin yön yli, viimeistelylakkausta vain n.2h, sillain ettei enää valu. Sitten kääntelin välillä aihiota käsin, vaikkei lakka enää mihinkään liikkunutkaa.


Kahvojen kelankiinnikkeen liimaus. Liimasin tälläkertaa yläkahvan ja kelankiinnikkeen ensin, vaikkei ehkä niin loogisin järjestys. Kahvojen alle laitoin purria ja kelankiinnikkeen liimasin super epoxyllä.


Teipillä pingotin kahvat pakettiin, jottei turpoava purriliima pääsisi niitä mihinkään liikuttamaan. Kelan laitoin kevyesti kiinni sen vuoksi, että yläkahvaan upotettu kelankiinnikke pysyy liimauksen aikana auki.

Vielä kärkipätkä sitomatta ja lakkaamatta, samoin kuin decalin kohta ja windinhecki kiinnittämättä.


Yläkahvan alaosa jäi hieman veltoksi. Oli pakko kokeilla narkkimenetelmää, jotta kahva kovuis.



Häpeän hetkiä taas apteekissa. Vaan ei auttanut, neulat ja ruiskut löytyi ja nyt on kahvat kovettuneet, Oli tosi tiukka puskea liimaa korkin alle, mutta kyllä auttoi.


Viimeinen osa lakkauksessa.



Tuollainen siitä tuli. Tässä piti riittää hommaa koko kevääksi, mutta toisin kävi. Hieman siinä näkyy ns. "käsityön leima," mutta kalavavaksi se kyllä kelpaa loistavasti.














2 kommenttia:

  1. Kiitos hyvistä kuvista. Vaihdoitko nuo snaketkin luokkaa isompiin?

    VastaaPoista
  2. Joo kaikki renkaat on pykälää suuremmat mitä sage ohjeisti. kyllä ois 3 koon snaket jääny hieman pieniksi ja samoten 16 koon stripperi ois ollu liian pieni alimmaisesksi stripperiksi. Näin ainakin recin recoilien kanssa.

    VastaaPoista

Asiallinen kommentointi suotavaa...