tiistai 9. helmikuuta 2016

Cascanpaskasta lohikela

Viimetalvena ostin heräteostoksena ensimmäisen S- kampisen lohikelani Hardy Cascabedia MKII.n. Tämä oli taas näitä, "kun nyt halvalla sain," ostoksia. Kela on tätä uutta Hardyn kiinan tuotantoa ja olin kyllä kuullut että kelassa oli ollut ongelmia, mutta en niistä kuitenkaan säihkähtänyt.

No kesällä ne viat alkoivat sitten pikkuhiljaa paljastua. Tai ei se oikeastaan ollut vika, vaan ominaisuus. Sillä kastuessaan tuosta kelasta häviää jarru tai mikä pahempaa, jarru välillä pitää ja välillä suttaa. Eli siimaa vetäessä jarru nykii.

Kelan rakenteesta johtuen, puolan laidasta jarruttaminen on mahdotonta. Tietysti siimapaketin päältä sormilla painaen voisi kalaa yrittää hillitä. Vaan onhan se perhana jos kelaan on kerta jarrukin tehty, täytyisi sen toimia.

Cascapedian hyvä siimatilavuus, ihanan ruma jarruääni, reipas paino ja mukava ulkonäkö kuitenkin motivoi alkaa tutkia jarrun korjausmahdollisuutta. Tässä kuluvan talven aikana netissä sitten virisi keskustelu, jonka avulla sain ohjeet cascan purkamiseen ja jarrun korjaamiseen. Sen perusteella ajattelin tähän laittaa hieman ohjeita, jos joku toinenkin tahtoo pitää cascansa käyttökelana.

Ensimmäinen homma on kelan purkaminen. Siiheen tarvitaan aluksi kuumailmapuhallinta, jolla lämmitetään takapuolen jarrunsäätönypista Hardyn linnalogo irti. Se siis on liimattu ja sen alta paljastuu messinkinen lukitusmutteri.

Tämän lukitusmutterin pieni putkilukitus pitää porata 2mm metalliterällä pois. Sitten mutteri pyöritetään auki käyttäen apuna vaikka lukkorengaspihtejä. Kun mutteri on auki, lähtee jarrunsäätönuppi irti, jonka alta löytyy kaksi haulta. Haulit talteen ja sitten pyöritellään keskiakseli irti. Se siis on kierteellä kiinni kelan rungossa ja kierteet on ihan normi oikeankätiset.

Sitten kun akseli on kädessä, purkautuu jarru ja paljastuu jarrulevynä käytetty punainen "hiekkapaperin" pala. Se siis ajaa muka jarrulevyn virkaa. Tämä hiekkapaperi rapsutetaan jollain terävällä irti jarrulevyn taustarenkaasta.

Seurvaavaksi tehdään uusi jarrulevy esim. 0,5mm hiilikuitulevystä. Minä tilasin levymateriaalin täältä: http://www.downriggershop.com.au/carbontex-drag-washers.html
Levy tuli reilussa viikossa ja tuo puolenmillin vahvuinen hiilikuitulevy oli vahvuudeltaan juuri samaa mitä entinenkin jarrumateriaali. Hintaakaan ei kirjekuoreen mahtuvalla palalla ollut paha. Siitä arkista löin reikämeistisarjan avulla sopivan kokoisen kiekon irti, hion metallisen taustalevyn, puhdistin sen alkoholilla ja liimasin uuden hiilikuitulevyn siihen kuumakestävällä super eboxyllä.

Sitten kun eboxi oli kuivunut, kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Tuon messinkisen erikoismutterin lukitteeksi leikkasin 2mm naulasta pätkän, jonka pudotin reikään. Linnalogo vielä liimalla kiinni.
Vaikka kuinka nyin ja kuormitin veden alla olevaa jarrua, en saanut sitä enää suttaamaan.

Testailin vielä jarrutehoja lohikeloistani. Danielsson H5D 9/13 antoi vaakaa vasten ~2,3kg  Colton Torrent 13/15 +3kg ja Casca jarrulevyn vaihdon jälkeen ~2,5kg

Kyllä siitä lohikela taisi nyt viimeistään tulla!


Tuli vähän huonosti kuvattua nuo vaiheet, mutta tässäpä jotain.

Onhan se kelaksi nätti!


Tuossa näkyy logon alta paljastunut lukitusmutteri.



Keskiakseli tulee läpi ja on tosiaan kierteellä kiinni. Kannattaa sokkaa poratessa varoa kierteitä.



Kaskiakselin alta paljastuu itse jarrupaketti.



Oikealla irtaallaan vanha "hiekkapaperinpala" ja keskellä uusi hiilikuitujarrulevy liimattuna taustaansa.



Jarrulevy pesässään.



Kela kasattuna ja eipä enää vesi tuntunut jarruun vaikuttavan.